Zorg voor alle leerlingen; 1- Onderwijsroute en ondersteuningsniveaus.

Binnen Veldvest en ook op de St. Jan Baptist wordt gewerkt met de 1-Onderwijsroute. Dit is een vaste en doordachte manier van werken om tot passende ondersteuning te komen voor kinderen die dat nodig hebben. Er is een ondersteuningsteam gefaciliteerd om de leerkrachten te ondersteunen bij het vorm en uitvoering geven aan de 1-Onderwijsroute. Daarnaast houdt zij zicht op de kwaliteit van het onderwijsaanbod, de aanwezige expertise en de (on)mogelijkheden van de school. Het ondersteuningsteam bestaat uit directie, regisseurs en leermonitoren. Binnen Veldvest zijn orthopedagogen ter ondersteuning en professionalisering van de leerkrachten bij leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften aan de scholen verbonden.

Passend onderwijs

Ieder schoolbestuur heeft sinds 1 augustus 2014 een ‘zorgplicht’. Zij is wettelijk verplicht om passende ondersteuning te verzorgen voor een kind dat bij een school wordt aangemeld. Elke school stelt binnen Passend Onderwijs een ondersteuningsprofiel op, waarin de school beschrijft welke ondersteuning zij kan bieden en hoe deze ondersteuning is georganiseerd. Het maakt duidelijk wat men van de school kan verwachten. Het schoolondersteuningsprofiel heeft ook een functie bij het realiseren van een dekkend aanbod van onderwijs en ondersteuning in de regio. Dit laatste is een verantwoordelijkheid van het samenwerkingsverband. In het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband moet de relatie worden gelegd met de schoolondersteuningsprofielen van de scholen in de bijbehorende regio. De scholen van Veldvest zijn aangesloten bij samenwerkingsverband De Kempen.

1-Onderwijsroute  en ondersteuningsniveaus

Wij werken binnen Veldvest met vijf ondersteuningsniveaus waarin de mate van ondersteuning beschreven wordt. Deze kan zowel op- als afgeschaald worden.
1 Kwalitatief goed onderwijs voor alle leerlingen
Dit is de basis die alle leerlingen bij ons op school krijgen. Dit betekent dat we zorgen voor goed onderwijs in alle klassen.

2 Ondersteuning in de groep, passend binnen het groepsplan
Op het moment dat leerlingen meer ondersteuning nodig hebben, dan in de basis geboden wordt, wordt dat binnen de groep georganiseerd. Dit kan bijvoorbeeld bestaan uit extra uitleg, herhaling of inoefening van lesstof.

3 Ondersteuning aan de hand van vastgestelde interventies
Soms is er een leerlingspecifiek plan nodig waarin wordt beschreven welke ondersteuning de leerling nodig heeftom  te ontwikkelen. Dit plan is doelgericht en op maat en vaak gericht op kortdurende ondersteuning van één vakgebied. Het plan wordt opgesteld in afstemming met ouders en de betrokken orthopedagoog.

4 Ondersteuning aan de hand van interventies op maat
Op het moment dat de ondersteuning in stap 3 onvoldoende ontwikkelingsmogelijkheden biedt, volgt er een gesprek met ouders en de betrokken orthopedagoog om gezamenlijk te verkennen welke intensieve onderrteuning nodig is. Naar aanleiding van een gesprek metouders, school en orthopedagoog wordt een plan opgesteld en wordt een arrangement ( zware ondersteuning) aangevraagd voor de leerling.

5 Verwijzing naar een andere plek (zoals speciaal onderwijs)
In sommige gevallen bespreken we samen met u als ouders en de interne commissie van Veldvest (CvIT) of een andere school beter past bij de ondersteuningsbehoefte van uw kind. Het kan ook zo zijn dat een kind beter tot zijn recht komt in een meer gespecialiseerde vorm van onderwijs, zoals speciaal onderwijs (SO) of speciaal basisonderwijs (SBO).

COMMISSIE VAN INTAKE EN TOELAATBAARHEID (CVIT)

Na aanmelding zal de school eerst zorgvuldig onderzoeken wat uw kind nodig heeft en of de school die ondersteuning zelf kan realiseren. Bij dit onderzoek kan de school de CvIT (Commissie van Intake en Toelaatbaarheid) van Veldvest betrekken. In deze commissie hebben onder andere de directeur en de orthopedagoog van het speciaal basisonderwijs zitting. Zij zijn goed op de hoogte van de onderwijskundige mogelijkheden op de basisscholen, de speciale school voor basisonderwijs en andere opvangmogelijkheden. Op het moment dat het onderzoek is afgerond, wordt er een besluit genomen met betrekking tot de meest passende onderwijssetting en zal dit in een gesprek worden toegelicht.